Paradisfruns Vardag och Fest

söndag 29 mars 2015

studentmössa

I juni tar min fina dotter Anna studenten och jag har länge tänkt att jag vill dekorera borden med små virkade studentmössor. Med Annas studentmössa som mall har jag knåpat och virkat, rivit upp och börjat om många gånger. Jag ville att de skulle bli så lika som möjligt. Nu är jag äntligen nöjd och här är resultatet. Mönstret här nedan får Du gärna använda om du vill göra dina egna studentdekorationer. Tacksam om du länkar hit om du delar med dig av mönstret.


Jag har använt Candy garn och virknål 2.0. Men vilket tunt bomullsgarn som helst passar så klart
Virka med vitt garn
V.1:  Gör en magisk
ring, virka 6 fm i ringen.
V.2:  Virka 2 fm i varje fm varvet ut (12 fm)
V.3:  Virka 2 fm i nästa fm, 1 fm. Upprepa varvet ut (18 fm)
V.4:  Virka 2 fm i nästa fm, 2 fm. Upprepa varvet ut (24 fm)
V.5:  Virka 2 fm i nästa fm, 3 fm. Upprepa varvet ut (30 fm)
V.6:  Virka 2 fm i nästa fm, 4 fm. Upprepa varvet ut (36 fm)
V.7:  Virka 2 fm i nästa fm, 2 fm. Upprepa varvet ut (48 fm)
V. 8:  1 fm i varje fm varvet ut (48 fm)
V. 9:  1 fm i varje fm varvet ut (48 fm)
V.10: Virka 2 fm ihop, 6 fm. Upprepa varvet ut (42 fm)
V.11: Virka 2 fm ihop, 5 fm. Upprepa varvet ut (36 fm)

Här byter du eventuellt färg om du vill ha ett ”band” på mössan
Virka med Blått garn eller den färg som bandet ska ha
V.12: 1 fm i varje fm varvet ut (36 fm)
Virka med Svart garn
V.13: 1 fm i varje fm varvet ut (36 fm)
V.14: 1 fm i varje fm varvet ut (36 fm)

Skärmen
V.15: Virka 12 fm, 1 sm, vänd
V.16: 1 lm, 1 fm, 1 hst, 6 st, 1 hst, 1 fm, 1 sm
Tag av garnet, fäst alla trådar

Krokad:
Virka med guld eller gult garn:
Gör en magisk ring, virka 5 fm i ringen.
Knyt en liten knut med blått garn och fäst i mitten på krokaden.
Sy fast krokaden på mössan
Tjingeling
Paradisfrun

2 kommentarer:

  1. Hej,

    Mitt namn är Alexandra och jag går ut i år. Dina virkade studentmössor är mycket fina. Jag har letat överallt på internet och i affärer som säljer små studentmössor, men det finns ingen stans att finna. Skulle det vara en möjlighet att jag skulle kunna köpa dina fina virkade studentmössor av dig? Om det är en möjlighet så är min e-mail: allidansar@hotmail.com

    Med vänliga hälsningar,

    Alexandra

    SvaraRadera
  2. Hej Alexandra!
    Tack för att du tittat in här på bloggen. Jag har mailat ett svar till dig.
    Mvh
    Anneli

    SvaraRadera