Paradisfruns Vardag och Fest

söndag 8 mars 2015

Virkar Påskpynt och släktforskar

Jag fick lite idétorka efter att jag blev klar med min gardin och fönsterdekorationer. Det är alltid lika tråkigt att inte ha ett roligt uppslag. Men så här fint blev det med alla hjärtan jag virkade.




 Under tiden har jag släktforskat lite. Jag bor i en liten by, Oslättfors. En gång i tiden var det ett blomstrande järnbruk. Här tillverkades spik. I slutet av 1800-talet övergick det till ett jord- och skogsbruk. Jag har bott här i ca 25 år och min man är född och uppväxt här i byn. Därför så är Oslättfors intressant för mig som släktforskare. Jag har länge tänkt kartlägga vilka som bodde och arbetade här i byn och jag har valt att koncentrera mig i första hand på åren 1801-1900. Just nu känns det väldigt rörigt när jag är i insamlingsstadiet av uppgifter, sen blir det ett stort arbete att sortera all uppgifter. Men OJ... så spännande det är.

Jodå...jag har kommit på vad jag ska virka också. Det är ju snart påsk och då passar det ju bra med att virka pynt. Jag har dammat av mina mönster på påskliljor, tulpaner och påskägg. Lite kycklingar och kaniner har jag tänkt gör också.

En fin påskbukett är nu färdig, jag kommer nog att komplettera med flera blommor så buketten blir rilktigt maffig. Tulpanmönstret har jag hittat här http://www.ravelry.com/patterns/library/tulip-15


Några kycklingar är klara, det mönstret hittade jag här http://www.favecrafts.com/Easter/Crochet-Chick-Toy#H3Hhb8bvu4MvA2KZ.99 . Men som vanligt är jag inte nöjd så jag gjorde både lite ändringar och tillägg. En kyckling utan fötter...nej tack.


I fredags blev det liksom julafton för mig, ett stort paket med garner i alla möjliga färger kom på posten. Jag har beställt underbara garnet Catania från bautawitch.com En superhärlig blogg, kika in där om ni vill ha många fina och roliga idéer. Hon är fantastiskt duktig och delar så generöst med sig av sina mönster.
Tjingeling
Paradisfrun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar