Paradisfruns Vardag och Fest

torsdag 14 maj 2015

Studentuggla

Det börjar närma sig studenten för min dotter Anna, jag vill  ha något mer än en ros att hänga om hennes hals när hon är nybakad. Finns roliga saker att köpa förstås men då vore det inte jag. Det ska vara något virkat.
Studentmössorna som ska vara bordsdekorationer har jag gjort tidigare och mönstret finns här på bloggen http://paradisfrunsblogg.blogspot.se/2015/03/studentmossa.html

Nu har det även blivit en Studentuggla

Mönstret till själva ugglan har jag hämtat hos Fru Persson http://fruppp.blogspot.se/p/monster-och-sant.html
Jag har använt garnet Soft Cotton och virknål 3,5.

Näbben brukar jag virka istället för att sy. Garnet är Tilda och virknål 2.
Virka 5lm, hoppa över 1:a lm och virka 4 lm, 1 lm, vänd, virka ihop 2 fm och 2 fm, 1 lm, vänd, virka ihop 2 fm, 1 lm, vänd, virka 1 fm.

Studentmössan har jag gjort mönstret på själv och flaggan likaså.
Här är diagrammet till min flagga. Även här har jag använt garnet Tilda och virknål 2. Sydde fast flaggan runt en smal pinne och fäste den sen under armen på ugglan.


Nu väntar en Mandala på att virkas
Tjingeling
Paradisfrun

3 kommentarer:

  1. Söt den blev din lilla studentuggla! Roligt att du ville använda mitt mönster och tack för länk tillbaka :)
    Tror jag måste prova virka lite studentmössor de var ju jättesöta!
    Ha en bra helg!
    /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du delat med dig av ditt mönster. Trevlig helg

      Radera
  2. Skulle gärna vilja göra studentugglan hittar inte mönstret?

    SvaraRadera