Paradisfruns Vardag och Fest

fredag 1 april 2016

Projektet Mandala CAL 2016

Det är det  enda i virkväg som existerar här hemma hos mig nu. Jag översätter mönstret och jag provvirkar det så det fungerar. Annamarie Esterhuizen har gjort ett fantastiskt mönster som hon så generöst delar med sig av till oss Mandalafantaster, och alla andra också förstås.

Dessutom håller min Mandala på att bli riktigt snygg och STOR. Vi har kommit till vecka 12 nu och det är inte så många veckor kvar. Det är totalt 16 veckor.

Jag har fått många frågor både här och på facebook om garner, färgval och mönstret.
Vilket garn har jag använt? När det gäller garnet så har inte jag använt det garn och virknål som rekommenderas i mönstret, jag använder Catania och virknål 3. Det betyder att måttet inte stämmer helt överens med originalet, men vad gör väl det (den blir stor nog ändå).

Hur har jag valt mina färger? Inte alls skulle jag vilja säga. Eftersom jag hade bestämt mig för att använda restgarner och jag har MÅNGA färger. Jag har stoppat ner handen i garnkorgen, grabbat tag i ett nystan. Sen har jag tittat på hur många varv och färgbyten det varit i mönsterdelen för veckan. Valt ut nystan med färger som passat ihop med det första nystanet. Riktigt kul är det och ibland blir det rejäla färgkontraster.
Jag tycker inte man behöver köpa en massa nytt garn till varje nytt projekt, det blir dessutom dyrt. En hobby ska inte behöva kosta mer än det behövs.

Frågor om mönstret och hur man gör vissa specialmaskor osv... det svarar jag gärna på. Så fort jag bara hinner. Så snälla ni...fråga, fråga och fråga.

Så här har min Mandala vuxit fram de senaste veckorna:


 Nu är helgen här igen och det blir tid i soffan med virkning på gång.

Tjingeling
Paradisfrun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar