Paradisfruns Vardag och Fest

torsdag 2 juni 2016

Sugen på fika?

Ibland så är det både avkopplande och roligt att virkbaka kaffebröd. Jag gör det då och då och delar ut till små barn i min närhet. Den här gången ska svärdotterns brorsbarn få lite bakverk som de kan bjuda på när de hälsar på hos faster Lovisa och farbror Calle.
Jag har bakat bullar, ballerinakakor, oreos, hallongrottor, chokladbollar och drömtårta. Äpple och apelsinskivor också, till dom som vill vara lite nyttigare :)

Recept/mönster har jag hittat lite här och där, googlat fram några. Några från boken Virka Sött av Sandra Morén som jag köpte för några år sen. Sen som vanligt gör jag om mönstren friskt. Och ja, bullformarna och hallongrottsformarna är avtagbara :)
Jag har använt bomullsgarn (restgarn) och virknål 2,5 och 3.
Kanelbullar

Hallongrottor

Drömtårta

Äpple- och apelsinskivor

Chokladbollar

Ballerina

Oreos


Drömtårtan såg jag en bild på och gjorde ett eget recept/mönster på dem.

Enkelt och lätt, virka 2 remsor (en brun och vaniljgul):
Med brunt garn:
Lägg upp 7 maskor
Börja i 2:a maskan från nålen. Virka 6 fm, 1 lm, vänd
Virka 80 varv. Ta av garnet. Spara en liten bit att sy ihop drömtårtan med.
Med vaniljgult garn:
Lägg upp 7 maskor
Börja i 2:a maskan från nålen. Virka 6 fm, 1 lm, vänd
Virka 70 varv. Ta av garnet. Fäst trådarna

Lägg ihop remsorna och rulla ihop. Sy fast den yttersta bruna kanten.

Nog blev du sugen på fika allt?!

Tjingeling
Paradisfrun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar