Paradisfruns Vardag och Fest

lördag 12 november 2016

Virka minijulstrumpa

Jag har klurat och virkat lite på en minijulstrumpa. Jag ville ha den så pass liten att den kan passa på en nyckelring eller som jag tänkt, ha det i bilen. Nu har jag gjort ett mönster som jag blev riktigt nöjd med. Det gick superfort att göra den (om man inte skriver mönstret samtidigt förstås). 
Så varsegod här kommer mönstret till dig som vill virka en minijulstrumpa. Vill du hellre ha mönstret som PDF så finns det HÄR

Mini Julstrumpa

Garnet jag har använt är Svarta Fårets Tilda och virknål 3. Storleken på julstrumpan är ca 4,5 cm från tå till häl.

Börja med Vitt garn
Gör en magisk ring
Varv 1. 5 fm i ringen, 1 sm i början på varvet. (5)
Varv 2. 2 fm i varje maska varvet runt, 1 sm i början på varvet. (10)
Varv 3. *1 fm, 2 fm i nästa maska* Upprepa * - * varvet runt, 1 sm i början på varvet. (15)
Varv 4-5. 1 fm i varje maska varvet runt, 1 sm i början på varvet. (15)
Byt till rött garn
Varv 6-10. 1 fm i varje maska varvet runt, 1 sm i början på varvet. (15)
Byt till vitt garn
Varv 11-13. 1 fm i vardera nästa 8 maskor, 1 lm, vänd
Varv 14. 1 fm i vardera nästa 8 maskor. Ta av garnet men lämna en längre tråd att använda för att sy ihop hälen.
Lägg hälens bakre kanter mot varandra och sy ihop dem,

Byt till rött garn
Varv 15. 1 fm i varje maska varvet runt, 1 sm i början på varvet. (15)
Varv 16-24. 1 fm i varje maska varvet runt, 1 sm i början på varvet. (15)
Byt till vitt garn
Varv 25. 1 fm i varje maska varvet runt, 1 sm i början på varvet. (15)
Varv 26. *1 fm i nästa maska , 1 sm i nästa maska* Upprepa * - * 3 gånger, 12 lm, 1 sm i samma maska, *1 fm i nästa maska , 1 sm i nästa maska* Upprepa * - * 3 gånger, 1 sm i början på varvet.
Fäst alla trådar.


Kom ihåg att mönstret och alla rättigheter därmed tillhör mig. Jag blir väldigt glad om du länkar hit eller  https://www.facebook.com/paradisfrun/ eller #paradisfrunvirkar på Instagram.

Tjingeling
Paradisfrun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar