Paradisfruns Vardag och Fest

måndag 31 juli 2017

Face Pads med handtag

Ett nytt möster på Face Pads med handtag har vuxit fram 😃
Men först vill jag tacka er alla för så många fina och uppmuntrande kommentarer och mail angående mönstret på mina tidigare  Face Pads. Varmt Tack från mig! Jag blir också så väldigt glad när jag ser bilder på era pads och att ni länkat eller nämt mig som skapare.

Nu har jag gjort ytterligare ett mönster på Face Pads, men denna gång med ett handtag på baksidan. Mönstret är som vanligt gratis och finns här nedan.



Face Pads
©Paradisfrun

Material: Toscana DK 100 % bomull eller Cotton DK 100 % bomull
Virknål: 2.5
Färdigt mått: ca 6 cm i diameter
Virktermer:
Lm – Luftmaska
St – Stolpe
Hst – Halvstolpe
Sm – Smygmaska
Fm – Fast maska
Specialmaskor:
Relst fr – Reliefstolpe framifrån -  Ett garnomslag. För in nålen framifrån och sen bakom avsedd maska, sen fram igen, gör ett garnomslag, dra garnet till framsidan igen, gör ett garnomslag, dra garnet genom maskan, gör ett garnomslag, dra garnet genom 2 maskor på nålen, gör ett garnomslag och dra garnet genom de 2 sista maskorna på nålen.

Relhst fr –  Reliefhalvstolpe framifrån - Ett garnomslag. För in nålen framifrån och sen bakom avsedd maska, sen fram igen, gör ett garnomslag, dra garnet till framsidan igen, gör ett garnomslag, dra garnet genom maskorna.

Gör en magisk ring
V.1 3 lm (Räknas som 1:a st), virka 11 st i ringen, 1 sm i 3:e lm. Dra åt ringen så att hålet i mitten försvinner. (12 m)
V.2 Sm mellan st, 3 lm (räknas som 1:a st), 1 relst fr runt nästa maska. *1 st mellan maskorna, 1 relst fr runt nästa  maska* Upprepa * - * varvet runt. Sm i 3:e lm. (24 m)
V. 3 3 lm (räknas som 1:a st), 1 st i samma maska, 1 relst fr runt nästa maska (runt relst fr från varv 2). * 2 st i nästa maska, 1 relst fr i nästa maska* Upprepa * - * varvet runt. Sm i 3:e lm. (36 m)
V.4 2 lm (räknas som 1:a hst), 1 hst mellan maskorna, 1 hst i nästa maska, 1 relhst fr runt nästa maska (runt relst fr från varv 3). * 1 hst i nästa maska, 1 hst mellan maskorna, 1 hst i nästa maska, 1 relhst fr runt nästa maska*. Upprepa * - * varvet runt. Sm i 2:a lm. ( 48 m)

Din Face Pad är nu klar. Vill du komplettera den med ett handtag på baksidan, fortsätt att följa mönstret nedan.

Ta inte av garnet!
Fortsätt att virka handtaget enligt följade:
Framsidan mot dig:
1 lm, 1 fm i samma maska, 1 fm i bakre maskbågen i vardera nästa 2 maskor (3 fm)
*Vänd, 1 lm, 1 fm i vardera nästa 3 maskor* Upprepa * - * 14 gånger (det ska bli totalt 16 varv)
Baksidan mot dig:
Virka fast handtaget på motsatt sida med sm eller om du vill så sy fast det.
Fäst trådarna
Din Face Pad med handtag är klar!

Mönstret och därmed alla rättigheter tillhör mig, Anneli Moberg. Jag blir väldigt glad om du länkar till mig om du använder mitt mönster på http://paradisfrunsblogg.blogspot.se/ eller https://www.facebook.com/paradisfrun/ eller #paradisfrunvirkar på Instagram.

Tjingeling
Paradisfrun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar